Czym jest teksturowanie?

Omawiając to zagadnienie trzeba wyjaśnić pewną ważną kwestie. Pod terminem teksturowanie kryje się zazwyczaj jeszcze drugi termin czyli nakładanie materiałów. Obydwa wykorzystywane są zamiennie. Nakładając materiały na modele 3D, często ale nie zawsze, korzystamy z tekstur. Wyjaśnijmy zatem najpierw czym w ogóle są tekstury. Tekstury są to obrazy w postaci plików w różnych formatach takich jak np. JPG, TIFF, PNG lub innych.

3D piłki

3D piłki

Tak więc mogą to być zdjęcia najróżniejszych rzeczywistych obiektów wykonane aparatem lub zeskanowane skanerem. Tekstury mogą być również tworzone od podstaw za pomocą rysowania lub malowania i to zarówno klasycznie na papierze jak i bezpośrednio w programie graficznym. Czym w takim razie jest materiał? Zacznijmy może od tego że każdy element otaczającego nas świata zbudowany jest z jakiegoś materiału. Każdy taki materiał posiada pewne cechy wizualne, którymi możemy go opisać. Takimi cechami są m.in. kolor, połyskliwość, odbicia, przeźroczystość.

Dla przykładu weźmy owoc pomarańczy. Oczywiście jego kolor to pomarańczowy. Jego powierzchnia zazwyczaj jest dość błyszcząca ale też porowata i pokryta małymi wypukłościami rozpraszającymi światło.

Pomarańcze

Pomarańcze

Chcąc odtworzyć taką pomarańczę za pomocą programu 3D musimy przypisać naszemu modelowi podobne cechy jakie funkcjonują w realnym świecie. A zatem stworzymy materiał i nadamy mu takie właściwości jak kolor, połyskliwość czy wypukłość powierzchni. W tym wypadku jako kolor może posłużyć nam właśnie tekstura w postaci zdjęcia pomarańczy. Następnie materiał za pomocą odpowiednich narzędzi nałożymy na nasz obiekt 3D.

Dla kontrastu jeśli chcielibyśmy stworzyć model idealnie czystej szklanki musielibyśmy skupić się na takich cechach jak przeźroczystość, odbicia i refrakcja czyli załamywanie promieni światła. Oczywiście tych cech jest więcej i istnieją różne sposoby na ich uzyskanie. Tekstura to też interakcja i pewien kontekst użytego oświetlenia, rodzaju sceny czy koloru obiektu. Czasami dobrze rozumiana prostota daje najlepsze efekty jak w przykładzie realizowanym przez studio animacji How How dla Seysso:

Podsumowując należy powiedzieć że w świecie 3D teksturowanie jest jednym z najważniejszych elementów w procesie tworzenia pojedynczego obrazu lub animacji. To na tym etapie za pomocą materiałów i tekstur możemy sprawić że nasz wymodelowany obiekt nabierze realnych cech. Dlatego im bardziej dokładna i dopracowana tekstura tym efekt jest bardziej naturalny.

Formularz Kontaktowy

    Administratorem danych osobowych jest How How Pietrowski sp.j. z siedzibą w Poznaniu pod numerem NIP 7792361029 - właściciel marki how how. Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: iod@howhow.pl. Dane osobowe przetwarzane będą w ramach udzielania odpowiedzi na zapytania, przekazywania informacji o produktach i usługach oferowanych przez how how , przekazywania informacji handlowych – w zależności od udzielonej zgody, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). Masz prawo do żądania od how how dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, jak również prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych. Masz prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Podanie danych osobowych jest dobrowolne.

    Formularz jest chroniony przez reCAPTCHA od Google. Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.

    Obowiązek informacyjny