Czym jest teksturowanie?
Omawiając to zagadnienie trzeba wyjaśnić pewną ważną kwestie. Pod terminem teksturowanie kryje się zazwyczaj jeszcze drugi termin czyli nakładanie materiałów. Obydwa wykorzystywane są zamiennie. Nakładając materiały na modele 3D, często ale nie zawsze, korzystamy z tekstur. Wyjaśnijmy zatem najpierw czym w ogóle są tekstury. Tekstury są to obrazy w postaci plików w różnych formatach takich jak np. JPG, TIFF, PNG lub innych.
Tak więc mogą to być zdjęcia najróżniejszych rzeczywistych obiektów wykonane aparatem lub zeskanowane skanerem. Tekstury mogą być również tworzone od podstaw za pomocą rysowania lub malowania i to zarówno klasycznie na papierze jak i bezpośrednio w programie graficznym. Czym w takim razie jest materiał? Zacznijmy może od tego że każdy element otaczającego nas świata zbudowany jest z jakiegoś materiału. Każdy taki materiał posiada pewne cechy wizualne, którymi możemy go opisać. Takimi cechami są m.in. kolor, połyskliwość, odbicia, przeźroczystość.
Dla przykładu weźmy owoc pomarańczy. Oczywiście jego kolor to pomarańczowy. Jego powierzchnia zazwyczaj jest dość błyszcząca ale też porowata i pokryta małymi wypukłościami rozpraszającymi światło.
Chcąc odtworzyć taką pomarańczę za pomocą programu 3D musimy przypisać naszemu modelowi podobne cechy jakie funkcjonują w realnym świecie. A zatem stworzymy materiał i nadamy mu takie właściwości jak kolor, połyskliwość czy wypukłość powierzchni. W tym wypadku jako kolor może posłużyć nam właśnie tekstura w postaci zdjęcia pomarańczy. Następnie materiał za pomocą odpowiednich narzędzi nałożymy na nasz obiekt 3D.
Dla kontrastu jeśli chcielibyśmy stworzyć model idealnie czystej szklanki musielibyśmy skupić się na takich cechach jak przeźroczystość, odbicia i refrakcja czyli załamywanie promieni światła. Oczywiście tych cech jest więcej i istnieją różne sposoby na ich uzyskanie. Tekstura to też interakcja i pewien kontekst użytego oświetlenia, rodzaju sceny czy koloru obiektu. Czasami dobrze rozumiana prostota daje najlepsze efekty jak w przykładzie realizowanym przez studio animacji How How dla Seysso:
Podsumowując należy powiedzieć że w świecie 3D teksturowanie jest jednym z najważniejszych elementów w procesie tworzenia pojedynczego obrazu lub animacji. To na tym etapie za pomocą materiałów i tekstur możemy sprawić że nasz wymodelowany obiekt nabierze realnych cech. Dlatego im bardziej dokładna i dopracowana tekstura tym efekt jest bardziej naturalny.