Animacja a Brexit
W mediach obecnie wrze dyskusja o wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Przeciwnicy i zwolennicy licytują się rzcucając coraz to nowsze argumenty. Kto ma rację? Póki co ciężko jest ocenić realny wpływ Brexitu. Przez kilkadziesiąt lat wiele dziedzin zyskiwało na współpracy Europy z UK, m.in. telewizja i produkcja filmowa. Przyjrzyjmy się jak odcięcie, odczuje rynek animacji w Wielkiej Brytanii. UK jest ważnym dystrybutorem animacji kinowej. Dzięki ulgom podatkowym, przemysł telewizyjny jest stosunkowo zdrowy.
Jakie fundusze otrzymuje Wielka Brytania z Unii Europejskiej?
Zippy Frames zbadało i ujawniło listę projektów dofinansowanych z programu UE Kreatywna Europa. Oto kilka przykładów dotacji wypłacanych w ostatnich latach:
- Hettie Makebeleive – 1973 Films – 500,000 euro
- Bradley and Bee – Red Kite Animation – 356,350 euro
- Toggle Top – Beakus – 254,885 euro
- We’re going on a Bear Hunt – Lupus Films – 200,000 euro
- Stick Man – Magic Light Pictures – 194,457 euro
- Shaun the Sheep – The Farmer’s Llamas – Aardman – 190,983 euro
Powyższa lista przedstawia produkcje telewizyjne i seriale, przeznaczone dla dzieci. Bez środków z UE niektóre z tych projektów nie zostałyby wykonane.
Nie tylko przemysł animacyjny ma kłopoty z potencjalnym wstrzymaniem pieniędzy z UE. Cały sektor przemysłu kreatywnego jest zaniepokojony. Przywołują wypowiedź Creative Industries Federation (CIF): „The creative industries were worth 84.1bn to the economy in 2013-2014 and grew by 8.9 per cent – almost double the rate of the economy as a whole. Europe is currently the largest export market for the creative industries, taking 57 % of all overseas trade”
Zrozumiałe jest więc dlaczego nie chcą zrywać stosunków z UE i dlaczego aż 96% członków CIFu uważa, że Brexit spowodowałby utratę wielu przywilejów. John Kampfener, naczelny CIFu stwierdził przyszłościowo: „It will be vital for all sides to work together to ensure that the interests of our sector on issues including access to funding and talnet are safeguarded as the UK forges its new relationship with Europe. The importance of British culture in representing our country to the world will be greater than ever.”
Bez środków UE, brytyjski studia animacji może stanąć w obliczu kryzysu jakiego nie było od czasów wprowadzenia ulg podatkowych. Jeśli UK chce kontynuować tworzenie światowej klasy animacji dla ekranów różnej wielkości, a także pozostać na światowej scenie animacji – Anglicy muszą udowodnić, że mają dużą siłę przebicia.