Dźwięk w produkcji filmowej

Pojęcie dźwięku w filmie to bardzo szeroki temat do rozważań. Dźwięk to dla widza zwykle jedynie tło wydarzeń, słyszalne lecz zwykle nie słuchane z uwagą.  Udźwiękowienie filmowe pomaga w odnalezieniu się w danym miejscu akcji. Daje widzowi poczucie realizmu, potrafi umiejscowić  go w zastanej na ekranie sytuacji. Potrafi też zupełnie zmienić znaczenie obrazu i wpływa bezpośrednio na narrację.

efekty dźwiękowe w filmie

efekty dźwiękowe w filmie

Efekty dźwiękowe, które słychać w większości filmów nie zostały jednak zarejestrowane w 100% na planie, w trakcie realizacji zdjęć. Z jednej strony powszechne jest korzystanie z banków dźwięków. Można tam znaleźć olbrzymie ilości efektów, które są do wykorzystania w ścieżce dźwiękowej. Jednak nie zawsze te gotowe, zarejestrowane wcześniej dźwięki komponują się z całością dzieła. Dlatego też realizatorzy często samodzielnie rejestrują różnego typu efekty, lub korzystają z usług imitatorów dźwięku.

W produkcji Czas Apokalipsy Francisa Forda Coppoli realizator dźwięku Waler Murch wykonał bardzo wiele efektów wspierając się zupełnie odmiennymi od imitowanych obiektów przedmiotami. Tak właśnie brzęczenie moskitów zostało spreparowane z ryku silników motocyklowych, czy muchy schwytanej w pułapkę za szybą. Podobnie rechot żab  – był wytworzony przez odpowiednią edycję odgłosów klaksonów.

Czas Apokalispy efekty dźwiękowe

Czas Apokalispy efekty dźwiękowe

Wiele efektów jest też tworzonych na komputerze. Programy do edycji dźwięków dają bardzo duże możliwości kreacji nowych, potrzebnych do danej sceny efektów. Odpowiedni miks i zgranie potrafią przynieść niezwykłe efekty bez wychodzenia ze studia. Lecz takie podejście jest bardzo kontrowersyjne w świecie filmu. Wielu uznanych realizatorów twierdzi, że najlepsze dla całego dzieła jest rejestrowanie jak największej ilości materiału na planie. Daje to efekt większego realizmu i umożliwia uzyskanie tej samej atmosfery jaka panowała na lokacji filmowej.

Dźwięki realizm

Dźwięki realizm

Jakkolwiek nie podejść by do tego tematu – dźwięk jest kluczowy w odbiorze dzieła filmowego. Choć nie przykuwa się do niego tak wielkiej uwagi, warto pamiętać jak duży wpływ ma na emocje i sposób postrzegania każdej sytuacji na ekranie przez widza. W wielu naszych produkcjach filmowych, niezależnie czy są to animacje czy filmy żywej akcji tło muzyczne to podstawa sukcesu odbioru gotowej realizacji filmowej.

Formularz Kontaktowy

    Administratorem danych osobowych jest How How Pietrowski sp.j. z siedzibą w Poznaniu pod numerem NIP 7792361029 - właściciel marki how how. Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: iod@howhow.pl. Dane osobowe przetwarzane będą w ramach udzielania odpowiedzi na zapytania, przekazywania informacji o produktach i usługach oferowanych przez how how , przekazywania informacji handlowych – w zależności od udzielonej zgody, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). Masz prawo do żądania od how how dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, jak również prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych. Masz prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Podanie danych osobowych jest dobrowolne.

    Formularz jest chroniony przez reCAPTCHA od Google. Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.

    Obowiązek informacyjny