Emisja TV czy internetowa?
Zastanawiałeś się jak mocno od kilku lat zmieniła się pozycja telewizji w stosunku do szeroko pojętej sieci? Jeszcze kilka lat temu jeśli chciałeś obejrzeć swój ulubiony serial to musiałeś na niego czekać tydzień. Ustawiałaś sobie cały harmonogram dnia i tygodnia aby obejrzeć to co lubisz często w godzinach mało sprzyjających higienicznemu snu.
Teraz wybierasz opcję Netflix lub HBO GO i wciągasz całą serię odcinków na raz. Fakt, że nadal twój sen jest mocno zagrożony, ale wynika to z faktu, że sam zgadzasz się na to.
Swoboda oraz pewnego rodzaju wolność wyboru oglądania tego co się lubi o dowolnej, komfortowej porze powoduje, że telewizja staje się pomału reliktem przeszłości. Podobnie wygląda sytuacja na rynku reklamowym. Zauważ, ze często dochodzi do komicznej sytuacji. Oglądasz np. mecz w telewizji (fakt, że transmisje wydarzeń sportowych to nadal domena TV). Podczas przerwy na reklamy co robisz? No właśnie! Przerzucasz się na ekran swojego smartfona i oglądasz coś innego dalej. Ten prosty przykład ilustruje jak zmienił się rynek reklamowy w mediach, a zwłaszcza na styku telewizja-Internet.
Analogiczne zmiany widać na rynku produkcji filmów reklamowych. Już teraz widać wyraźny trend zwiększania budżetów w kierunku Internetu. Oczywiście nadal jest ogromna rzesza ludzi przywiązanych do telewizji, ale wyraźnej tendencji nie da się już odwrócić.
Widzimy to w naszych projektach, które realizujemy z docelową korporacją / marką, czy w przypadku realizacji projektu filmowego z agencją reklamową. Coraz więcej produkcji filmowych realizowanych jest z myślą o sieci. Poza filmami korporacyjnymi i wizerunkowymi, które już dawno temu podbijały strefę www produkuje się formaty związane dotychczas z telewizją takie jak: spoty reklamowe czy filmy reklamowe w długościach 15 sekund czy 30 sekund. Należy zauważyć, że specyfiką sieci są również produkcje animowane. Widzimy duże zapotrzebowanie na takie realizacje jak animacje reklamowe, animowane teledyski czy absolutna gwiazda Internetu czyli tzw. explainery video. Dla przykładu explainer zrealizowany dla NASK:
Plusem tego rodzaju animacji są stosunkowo niewielkie koszty, zwłaszcza w porównaniu z filmami żywej akcji. Kolejnym atutem tego typu animacji jest stosunkowo krótki czas realizacji. Najważniejszym jednak czynnikiem jest możliwość przedstawienia praktycznie każdego scenariusza. Ograniczeniem może być tylko wyobraźnia.