Oświetlenie filmowe

To jedna z najważniejszych kwestii w produkcji filmowej. Przez wielu bagatelizowane stanowi kluczowy element poetyki wizualnej filmu.

Światło w filmie

Światło w filmie

Istnieje kilka rodzajów oświetlenia filmowego

Pierwszym z nich jest światło rysujące – jest ono oświetleniem wiodącym. Jego użycie powinno być umotywowane przez światło grające lub domyślne źródło światła – takie jak np. okno, czy słońce. Jego funkcja musi wynikać bezpośrednio ze scenariusza, być zgodna z kontekstem czasu i miejsca akcji. Zazwyczaj w stosunku do innych świateł jest tworzone przez najsilniejsze źródła światła.

To właśnie światło rysujące decyduje o dramaturgicznej wymowie sceny; inne typy oświetlenia służą uzupełnieniu kompozycji obrazu.

Drugim rodzajem światła jest światło wypełniające – jest miękkie i rozproszone, zwykle stawia się je po przeciwległej stronie w stosunku do światła rysującego, tak aby doświetlić obiekt z obu stron. Wielkość wypełnienia podyktowana jest zamysłem dramaturgicznym twórców, jego siła jest podporządkowana światłu rysującemu, a do jego utworzenia wykorzystuje się  lam światła skierowanego i rozproszonego.

Światło kontrowe to kolejny typ oświetlenia stosowany w kinematografii. Służy optycznemu kontrowemu optycznemu oddzieleniu postaci, lub obiektu od tła, aby nadać obrazowi głębi. Ostatnim rodzajem światła jest oświetlenie tła. Służy ono oświetleniu przestrzeni inscenizacyjnej. Wykorzystywane w sytuacjach, gdy założenia artystyczne wygajają doświetlenia dekoracji, tak aby utrzymać odpowiedni zbieżny z koncepcją efekt kontrastu.

plan zdjęciowy

plan zdjęciowy

Wszystkie opisane powyżej typy oświetlenia filmowego są powszechnie wykorzystywane i stanowią elementy składowe oświetlenia każdego profesjonalnego planu filmowego. W Internecie jest kilka symulatorów oświetlenia, na których można wypróbować wymienione powyżej rodzaje oświetlenia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *