Zastanawialiście się kiedyś, jak ożywają postacie na ekranie? Od ręcznie rysowanych klatek, które niczym magia wprawiają w ruch całe światy, po cyfrowe konstrukcje, które z precyzją pikseli tworzą niesamowite widowiska. Świat animacji to fascynujące pole bitwy dwóch potężnych nurtów: klasycznej, czarującej tradycją, i komputerowej, nieograniczonej możliwościami technologii.
Przyjrzyjmy się bliżej tym dwóm fascynującym ścieżkom, które choć różne, łączy jedno – pragnienie opowiedzenia historii w niezwykły sposób. Gotowi na podróż w głąb ożywionych obrazów?Wracamy do podstaw czyli próby usystematyzowania zagadnienia jakim jest animacji. Spojrzymy na filmy animowane pod kątem klasyfikacji na animację klasyczną oraz animację komputerową.
Animacja klasyczna
- rysunkowa, jak nazwa wskazuje animacja tworzona jest na kartkach lub kalkach w formie rysunku. to forma sztuki, w której sekwencje rysunków lub ilustracji są przedstawiane w szybkiej kolejności, aby stworzyć złudzenie ruchu. Każdy obraz, zwany klatką animacyjną, jest nieznacznie różny od poprzedniego, co sprawia, że ruch wydaje się płynny dla widza. Może powstawać także na celuloidach.
- lalkowa lub przedmiotowa, postaci i otaczające je przedmioty, które zostaną wykorzystane w animacji są rzeczywiste i trójwymiarowe. Podstawą animowanej postaci jest szkielet, najczęściej wykonany z metalu, który oddaje własności anatomiczne, a także umożliwia wierne i stabilne oddanie następujących po sobie faz ruchu. Na szkielecie budowana jest forma ciała, która określa budowę postaci i jej charakter, najczęściej wykonywana jest z takich materiałów jak bawełna, drewno czy gąbka. Pomimo, że są one rzadziej wykorzystywane, to możemy je kojarzyć z wieloma filmami z naszego dzieciństwa – takich jak: “Miś uszatek”, “Plastuś”, “Pingwin Pik-Pok” czy “Colargol”. Niektóre z nich techniką odstają od współczesnej, niesamowicie plastycznej, animacji komputerowej, ale część z nich posiada klimat, który ciężko znaleźć w aktualnie tworzonych bajkach.
- wycinankowa, fazy ruchu przedstawiane są za pomocą wyciętych kawałków papieru. Animacja polega na wprowadzaniu do poszczególnych klatek kompozycji, które odpowiadają poszczególnym fazom ruchu
- plastelinowa, jest jedną z form techniki lalkowej, polega na poklatkowej modyfikacji postaci i otoczenia wykonanych z materiałów plastycznych,
- animacja materiałów sypkich, animacja wykonywana jest za pomocą mąki, soli, cukru itp. Polega na przesuwaniu tych materiałów, tak aby odzwierciedlały one animację
- pikselizacja lub fotoanimacja, wykorzystuje wcześniej sfotografowane przedmioty, postacie ludzkie lub zwierzęta, które znajdują się w różnych fazach ruchu,
- animacja rotoskopowa, posługuje się uprzednio przygotowanymi filmami zrealizowanymi za pomocą kamer. Następnie obraz przenoszony jest klatka po klatce na medium, gdzie powstaje film animowany
- motion capture, technika ta wyróżnia się tym, iż wykonana za jej pomocą animacja niezwykle realnie odzwierciedla rzeczywistość. Wykorzystuje ona przestrzenną lokalizację punktów, które wprowadzane są do odpowiedniego oprogramowania i wykorzystywane jako odniesienie dla ruchu animowanych postaci. Proces ten wykorzystuje specjalne kamery, czujniki ruchu oraz oprogramowanie do śledzenia ruchu obiektów. Motion capture jest szeroko stosowany w produkcji filmów, grach wideo, animacjach, reklamach oraz innych dziedzinach, gdzie wymagane jest precyzyjne odwzorowanie ruchu ludzkiego lub obiektów. Dzięki motion capture można uzyskać bardziej realistyczne i naturalne animacje, ponieważ ruchy są rejestrowane bezpośrednio z prawdziwych osób lub obiektów,
- techniki kombinowane i specjalne, polega na łączeniu wspomnianych technik, w celu uzyskania dodatkowych, oryginalnych efektów.
Animacja cyfrowa
- animacja poklatkowa, opiera się na klatkach, które są zdjęciami. Są one przekształcane poprzez modyfikację znajdujących się na nich obiektów czy postaci względem nieruchomego tła,
- animacja 2D, jej podstawą są wygenerowane za pomocą komputera obrazy w formie klatek. Film wykonany za pomocą tej techniki może powstać w dwojaki sposób – podobnie jak w przypadku animacji poklatkowej poprzez generowanie poszczególnych klatek lub z użyciem komputera i odpowiednich programów. W drugiej opcji wystarczy jedynie nakreślić pierwszą i ostatnią klatkę, a program automatycznie namaluje ruch obiektu z punktu A do punktu B,
- animacja 3D, stworzona jest w programie graficznym na podstawie siatek lub wielokątów. Jest skomplikowana i składa się z kilku etapów: modelowania, teksturowania, riggingu, animowania, oświetlenia oraz renderingu.
Powstanie filmu z wykorzystaniem animacji 3D wymaga przebrnięcia przez wszystkie z wspomnianych etapów. Jest to zatem technika czasochłonna wymaga też sporo cierpliwości.
Studio animacji
Wędrując po bezkresnych krainach animacji, odkrywamy niezwykłe bogactwo form i metod ożywiania obrazów. W tym fascynującym uniwersum szczególną uwagę przykuwa studio How How – prawdziwa kopalnia kreatywności, gdzie tradycja spotyka się z innowacją. Tam, pod czujnym okiem artystów, powstają dzieła, które urzekają różnorodnością zastosowanych technik.

Animacja How How
Wyobraźcie sobie świat, w którym każda kreska ożywa, tworząc płynne i pełne ekspresji ruchy – to magia animacji rysunkowej 2D, która w studiu How How osiąga mistrzowski poziom. Obok niej rozkwita cierpliwa i precyzyjna sztuka animacji poklatkowej, gdzie statyczne obiekty, ożywiane klatka po klatce, nabierają własnej, unikalnej dynamiki i charakteru. A wreszcie, wkraczamy w trójwymiarową przestrzeń, gdzie głębia i perspektywa otwierają zupełnie nowe możliwości wizualnego opowiadania historii.
W studiu How How te trzy odmienne światy – płaski, dotykalny i przestrzenny – nieustannie się przenikają i inspirują. Każda technika jest tu traktowana z należytą starannością i wykorzystywana w sposób, który najlepiej służy danej opowieści. Dzięki temu powstają animacje, które nie tylko bawią i wzruszają, ale także zaskakują świeżością i pomysłowością. To prawdziwa uczta dla oka, pokazująca, jak wiele barw i odcieni może mieć świat animacji.